Informatie toegespitst op eigen buurt
PERSBERICHT:
Vanaf maandag 2 september is het vernieuwde digitale Wmo-loket www.heerlen.nl/wmoloket online. Hier kunnen inwoners terecht voor vragen over gezondheid, zorg, huishouding, opvoeding en gezin, werk, wonen of voorzieningen op het gebied van zorg en welzijn. Nieuw is dat de informatie nu ook is toegespitst op de eigen buurt. Naast de landelijke en gemeentelijke informatie over de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO), vindt men veel informatie over verschillende Heerlense organisaties en diensten in de eigen buurt. Ook wordt men op de hoogte gehouden van allerlei lokale activiteiten, nuttige tips en ervaringen van anderen mensen. Via deze website hoopt de gemeente alle vragen op het brede gebied van de WMO te kunnen beantwoorden.
Waarom een vernieuwd digitaal Wmo-loket?
De zorgkosten zijn de laatste jaren alsmaar gestegen en alle Nederlandse gemeenten krijgen de komende jaren meer taken toebedeeld op het gebied van welzijn en zorg. Om deze goed uit te kunnen voeren zullen gemeentes daarom anders moeten gaan werken én is ook maatschappelijke verandering van zorgaanbieders en inwoners vereist. Met andere woorden: de gemeente heeft ook de hulp van inwoners nodig. De gemeente doet daarom een oproep aan alle Heerlense burgers om met behulp van het digitale WMO loket (aangevuld met overige informatie) én hun eigen sociale netwerk op zoek te gaan naar een oplossing voor problemen met betrekking tot zorg en welzijn. Verantwoordelijk wethouder Peter van Zutphen zegt hierover: “Dit loket biedt de burgers de mogelijkheid om in de eigen straat en wijk te zoeken wat er allemaal voor handen is, ideaal!”.
Zelf doen, samen doen, laten doen
Onder het motto ‘Zelf doen, samen doen, laten doen’ proberen gemeentes deze noodzakelijke vernieuwde werkwijze te verduidelijken. De gemeente Heerlen vraagt nu ook aan inwoners die een vraag hebben op het gebied van zorg en welzijn om onderstaande drie stappen te doorlopen.
- Zelf doen: Men kan zelfstandig op zoek naar een antwoord. Het digitale WMO loket is één van middelen die hierin een grote rol kan vervullen.
- Samen doen: In veel gevallen is alleen informatie niet voldoende en heeft men hulp nodig. Vaak kan men in het eigen sociale netwerk van familie, vrienden, buren en bekenden advies óf de hulp krijgen die nodig is. Op het digitaal Wmo-loket zijn praktijkvoorbeelden terug te vinden.
- Laten doen: Als men het probleem niet zelfstandig óf samen met anderen kan oplossen, kan men hulp inschakelen van de overheid of professionele hulporganisaties. Op het digitaal Wmo-loket vindt men meer informatie over de mogelijkheden.
Meer informatie
Mocht men er met behulp van het digitale Wmo-loket niet uitkomen, dan kan men terecht bij een van de medewerkers in de publiekshal in het stadhuis of in stadsdeelwinkel Hoensbroek. Meer informatie vinden inwoners op: www.heerlen.nl/wmoloket of men kan contact opnemen via gemeente@heerlen.nl of tel. 14 045 of tel. 045-5605040.