Het logo is ontwikkeld door Helmut Jöcken:
“Door Buddyzorg Limburg werd ik gevraagd om voor hen een logo te ontwerpen.
Volgens mijn ideeën moesten er mensen in te zien zijn in interactie. Verder had ik niet de voorstelling dat het strak en statisch moest overkomen, wel eenvoudig, maar niet mechanisch of zakelijk, immers gaat het binnen buddyzorg om mensen (en hun noden en gevoelens) en niet om business, verkoop of om machines.
Ik mocht met het ontwerp aansluiten op het schilderij van Hennie Knapen, welk als vast onderdeel al stond op de website van Buddyzorg Limburg (september 2002 tot mei 2009). Dit sloot prima aan op mijn gedachten, want op dit schilderij staan ook twee mensen in contact met elkaar.
Na het versturen van de tekeningen kwam al vlug de reactie op het eerste en uiteindelijk gekozen ontwerp, welk klaarblijkelijk meteen de aandacht getrokken had. De communicatie middels oogcontact werd bij dit logo meteen goed gekeurd. Dit kan het moment uitbeelden waar iemand in contact komt met buddyzorg of de koppeling (matching) van buddy en buddy aanvrager.
Maar: “wat doet die vinger daar bij die ene persoon?”
Een discussie vond plaats of deze vinger te zeer als “morele wijsvinger” gezien kon worden. Dit mocht niet het geval zijn.
Dit was ook niet mijn bedoeling, daarvoor had ik hem voor mijn gevoel in een verticale richting moeten tekenen. Maar deze vinger had een horizontale richting, voor mij meer zoiets van, iemand willen attenderen en willen aanspreken: “Hé, is dit niet iets voor jou?” In ieder geval viel dit logo meteen op.
Het spontane karakter en het contact tussen de personen sprak wel aan.
Er is dan ook ervoor gekozen de direct getekende lijnen te laten zien en deze niet verder te bewerken, tot strakkere, zo blijft het geheel wel levendig.”